Celostni pristop k medvrstniškemu nasilju: Psihosocialni konteksti in raziskovalne strategije
Keywords:
bullying, early adolescence, social relations, classrooms' psychosocial characteristics, preventionSynopsis
An Integrated Approach to Bullying: Psychosocial Contexts and Research Strategies. Bullying is a complex phenomenon, embedded in a social context, and needs to be studied using different approaches and involving different perspectives. This scientific monograph presents the key findings of a project in which we used multiple data sources (self-report, peer nominations, teacher reports) and advanced research designs (longitudinal study, focus groups) to explore the reciprocal relationship between the psychosocial characteristics of students and classrooms and students' involvement in bullying in early adolescence. In addition, we examined the role of individual and class psychosocial characteristics and involvement in bullying in relation to students' school adjustment. The project consisted of two studies: a three-measure longitudinal core study with a large sample of adolescents, and a qualitative study. Based on the findings of both surveys, we developed guidelines for the design of prevention and intervention activities to support such classroom contexts, which are a protective factor for bullying prevention in adolescence.
Chapters
-
Medvrstniško nasilje kot skupinski pojavpredstavitev izhodišč in ciljev raziskave
-
Merjenje medvrstniškega nasiljaopis metodologije kvantitativne raziskave
-
Opisne značilnosti medvrstniškega nasilja in sorodnih konstruktov v različnih točkah merjenjapreliminarni rezultati raziskave
-
Odnos med posameznimi oblikami nasilja
-
Mere vrstniških nominacijsociometrične mere in nasilje
-
Vedenje opazovalcev pri medvrstniškem nasilju v povezavi z njihovo moralno nezavzetostjo
-
Odnosi z učitelji in zaznana opora vrstnikov kot dejavnik medvrstniškega nasilja
-
Socialni cilji kot dejavnik razlik v izvajanju medvrstniškega nasilja
-
Medvrstniško nasilje in učno delovanje
-
Skupine učencev glede na izvajanje in/ali doživljanje medvrstniškega nasiljavloga metode poročanja
-
Značilnosti razredov, kjer je medvrstniškega nasilja več
-
Etnična raznovrstnost razreda kot dejavnik medvrstniškega nasilja
-
Kvalitativno raziskovanje medvrstniškega nasiljaizhodišča in utemeljitev
-
Kvalitativno raziskovanje medvrstniškega nasiljaizhodišča in utemeljitev