Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj kot vzgoja za kritično sprejemanje trajnostnih odločitev

Avtorji

Tomaž Grušovnik
Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta
https://orcid.org/0000-0002-5418-1674
Janez Bregant
Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta
https://orcid.org/0000-0003-1241-6428

Kratka vsebina

Sodobna vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj (VITR) se odmika od indoktrinacije in se osredotoča na vzgojo kritično mislečih posameznikov, ki postajajo avtonomni moralni vršilci na področju iskanja trajnostih rešitev. Vzgoja za okoljsko etiko vključuje poznavanje osnov moralne motivacije in refleksije, prepoznavanje okoljskih moralnih dimenzij ter sposobnost argumentiranja okoljskih odločitev ter vzgojo spoznavnega značaja. Tak pristop posameznike opolnomoči za oblikovanje trajnostnih rešitev, razumevanje različnih družbenih pogledov na okoljsko krizo ter kritično analizo ideologij, na katerih temeljijo naša prepričanja. Raziskave zadnjih dvajsetih let namreč kažejo, da problem okoljskega neukrepanja ni toliko povezan s pomanjkanjem informacij, temveč s hoteno nevednostjo in izogibanjem informacijam o stanju okolja. V VITR-ju je pomembno tudi prepoznavanje tipologij dvomljivcev in zanikovalcev okoljske krize ter razvoj argumentacijskih strategij za komunikacijo z njimi, hkrati pa tudi refleksija lastnih pozicij in argumentov.

Biografije avtorja

Tomaž Grušovnik, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

Tomaž Grušovnik je redni profesor in znanstveni svetnik na Univerzi na Primorskem, na Pedagoški fakulteti, kjer poučuje predmete, povezane z vzgojo in izobraževanjem ter etiko. Na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru je zaposlen na Oddelku za filozofijo, kjer se ukvarja predvsem z aplikativno epistemologijo in okoljsko etiko ter etiko živali. V slovenščini je objavil deset knjig, je pa tudi urednik zbornika Environmental and Animal Abuse Denial (Rowman&Littlefield, 2020). Kot gostujoči predavatelj je obiskal univerze v Evropi, ZDA, Afriki, Aziji in na bližnjem vzhodu, za svoje delo na področju okoljske etike in etike živali pa je leta 2024 prejel Zoisovo priznanje.

Maribor, Slovenija. E-pošta: tomaz.grusovnik@pef.upr.si

Janez Bregant, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

Janez Bregant je izredni profesor za filozofijo na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru. Njegovo področje raziskovanja vključuje filozofijo duha, kritično mišljenje, filozofijo umetnosti in umetno inteligenco. Je sourednik Sodobnih perspektiv družbe: umetna inteligenca na stičišču znanosti (Univerza v Mariboru, 2022), soavtor Virtual Teacher: Cognitive Approach to e-Learning Material (Cambridge Scholars Publishing, 2014) in avtor Misli kot vzroka: ali so mentalna stanja vzročno učinkovita (Pedagoška fakulteta Maribor, 2004). Trenutno je predstojnik Oddelka za filozofijo Filozofske fakulteta Univerze v Mariboru.

Maribor, Slovenija. E-pošta: janez.bregant@um.si

Prenosi

Strani

85-106

Izdano

04.07.2025

Kako citirati

Grušovnik, T., & Bregant, J. (2025). Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj kot vzgoja za kritično sprejemanje trajnostnih odločitev. In A. Lipavic Oštir, M. Larisa Fabčič, & D. Ivajnšič (Eds.), Komuniciranje okoljske krize (pp. 85-106). Univerzitetna založba Univerze v Mariboru. https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/964/chapter/655