Sokrat med aporetiko in elenktiko: je sokratski dialog za potrebe poučevanja filozofije preveč idealiziran?

Avtorji

Boris Vezjak
Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta
https://orcid.org/0009-0001-5455-5090

Kratka vsebina

V poučevanju filozofije, vzgoji in filozofiji poučevanja in filozofiji za otroke nastopa sokratski dialog kot izjemno pogosta pedagoška metoda, kanonizirana tudi v splošni literaturi, posvečeni didaktiki filozofije. Vprašanje, kaj je sokratski dialog po svoji vsebini, bi morali v danem kontekstu natančneje postaviti v primerjalni obliki, ga definirati in pojasniti. Ugotavljamo, prvič, da se zgodovinski sokratski dialog in sodoben, kakršnega najdemo v filozofiji vzgoje in poučevanja, razlikujeta do te mere, da bi lahko upravičeno dvomili v pravilnost poimenovanja. Drugič, v sodobnih različicah sokratske metode ni elementov aporetike in elenktike. Oba sta specifična za sokratsko filozofijo do te mere, da ju ne moremo »nadomestiti« z nobenim novejšim konceptom. Posledično, tretjič, je nemogoče govoriti o sokratskem dialogu v filozofiji vzgoje in poučevanja v zares natančnem in strogem pomenu besede, zato je tovrstno poimenovanje bolj ali manj figurativno, raba pa idealizirana.

Biografija avtorja

Boris Vezjak, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

Maribor, Slovenija. E-pošta: boris.vezjak@um.si

Prenosi

Izdano

16.12.2025

Kako citirati

Vezjak, B. (2025). Sokrat med aporetiko in elenktiko: je sokratski dialog za potrebe poučevanja filozofije preveč idealiziran?. In S. Gartner & N. Stajan (Eds.), Od filozofije poučevanja do poučevanja filozofije: Festschrift Rudi Kotnik (pp. 259-280). Univerzitetna založba Univerze v Mariboru. https://doi.org/10.18690/um.ff.11.2025.15